language ar
language en-us
language fa
Logo

گروه تحقیقاتی هادی احمدخانی

مکان شما:

کانال رسمی تلگرام و صفحه اینستاگرام گروه تحقیقاتی هادی احمدخانی

برآورد سایزینگ کنتور، کلکتور و رگولاتور بر اساس زیربنا

این فایل آموزشی به بررسی موضوعات مهمی می‌پردازد که در زمینه‌ی برآورد اندازه‌گیری سایزینگ کنتور، سایزینگ کلکتور و سایزینگ رگولاتور بر اساس  زیربنای گرمایشی مطرح می‌شوند.

عنوان: برآورد سایزینگ کنتور و کلکتور و رگلاتور گاز بر اساس زیربنا

دو موضوع مهم قبل از دیدن این فایل آموزشی:

1- این موضوع در شهرهای گرمسیر که نیاز به سیستم گرمایشی ندارند اجرا نمی شود و صرفا گاز مصرف کننده مورد محاسبه است.

2- در سیستم گاز رسانی با فشار یک چهارم پوند حداکثر سایزینگ لوله گاز 4 اینچ می باشد.

در این قسمت توضیح دادم که چطور سایزینگ کنتور ساختمان ، کلکتور و رگلاتور را براساس زیربنا محاسبه کنید. شما زمانی که زیربنا را محاسبه کنید می توانید براساس آن ؛ کنتور گاز و کلکتور و رگلاتور را قرار دهید.
همانطور که در فایل توضیح دادم وقتی که در زیربنای ساختمان در بخش گاز رسانی وقتی می خواهید منبع تغذیه ایجاد کنید (کلکتور) ؛ اگر فواصل زیاد شود، ، مصرف تغییر کند، فشار تغییر کند و زیربنا تغییر کند؛ این ها باعث می شود در منبع تغذیه تغییرات ایجاد شود. این تغییرات اینقدر بزرگ است که اگر به درستی اعمال نشود به سیستم آسیب می رساند.
در این فایل به چه مباحثی پرداخته می شود؟
مباحث این فایل شامل سایزینگ کنتور؛ سایزینگ کلکتور و سایزینگ رگلاتور است. در این فایل به مباحث برآورد کردن سایزینگ کلکتور، رگلاتور و کنتور بر اساس زیربنا پرداخته می شود که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

این فایل برای کسانی مناسب است که در این حوزه حداقل تخصص را دارند. این فایل برای استادکاران، مهندسین ناظر، مجریان و ناظرین شرکت گاز و جمعیت جوشکاران و پیمانکارانی که در حوزه لوله کشی گاز و تاسیسات مکانیک فعالیت می کنند مناسب می باشد. از عمده ترین افرادی که به این فایل نیاز دارند و خیلی به آنها کمک می کند این دسته از افراد هستند.
اگر این افراد این فایل را با دقت ببیند و به آن عمل کنند؛ چندین مشکل از آنها به راحتی حل می شود.
1- یک دسته شهرهایی هستند که تا کنتور اجرا شده است و باید کلکتور انجام شود.
2- یک قسمت شهرهایی هستند که با کپ های کور کن جوشی قبل از شیر اصلی مسدود شده و از اینجا به بعد باید اجرا شود.

آن دسته شهرهایی که با کپ های کور کن اجرا شده است عملا خیلی کار برای آنها ساده تر است؛ زیرا هر اتفاقی برای نما افتاده باشد دیگر لوله آنها تحت شعاع قرار نگرفته است.

آن قسمت تاسیسات مکانیک که خیلی مهم است مخصوصا تاسیسات فولادی، خطوط گازرسانی، شیرآلات؛ اگر به آنها به هر دلیلی آسیبی برسد؛ مثلا اگر مشکلی در قسمت تاسیسات لوله کشی گاز وارد شود چون این قسمت روی کار است و می تواند از متریال ضعیف تر استفاده شود و با متریال زیر کار خیلی فرق می کند؛ به همین دلیل این قسمت آسیب پذیر تر است. به همین خاطر؛ خیلی بهتر است که استادکاران، مجریان، ناظرین و… قبل از اینکه شیر اصلی و کنتور اجرا کنند آنرا در حالت کورکن بگذارند و بعد از اینکه کار در مرحله اجرا قرار گرفت و نما اجرا شد؛ بقیه را اجرا کنند.

اما برای دسته شهرهایی که سیستم آنها قبل از نما به طور کامل اجرا شده؛ یعنی قسمت کنتور و سیستم پشت کنتور اجرا شده است. بعدا مجری یا مهندس ناظر متوجه شده است یا مالک برای دریافت امتیاز آب یا گاز آن واحد اقدام کرده است؛ متوجه شده است که این کنتور و سایز تعبیه شده که برای آن برنامه ریزی کرده است با زیربنای آن همخوانی ندارد.
و زمانی که خواستند تغییر اعمال کنند؛ مشاهده کردند که این تغییر باعث تعمیراتی در آن می شود و باید بدنه ها را بتراشند یا لوله ها را ببرند. و این تغییر باعث تعمیرات زیادی می شود که موجب متحمل شدن هزینه هایی برای مالک می شود. همچنین در مورد گازرسانی این تغییر باعث می شود مهندس ناظر و مجری کار شدیدا زیر سوال بروند که ساختمانی که 400 متر زیربنا دارد و مصرف آن 3متر مکعب است و در حالت طبیعی کنتور G4 برای آن جوابگو است ولی بر اساس زیربنای گرمایشی کنتور شما G10است چرا کنتور G4 قرار داده اید؟

همچنین کسانی هم که می خواهند آن را تعمیر کنند دچار مشکل می شوند. اما در زمانی که سیستم در حالت انتظار باشد خیلی کار ساده تر است، هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است و هیچ اشتباهی هم رخ نداده است. اگر در همین پروژه زیربنا به طور مثال400 متر باشد من سر دنده های کنتور را 2/11 اینچ و دهانه کنتور را 30 الی 32 سانتی متر قرار دهم. همچنین سایز پشت کنتور بجای 3 اینچ 4 اینچ شود.
کسانی که در این دوره هستند مخصوصا استادکاران و مجریان باید به این موضوع دقت کنند که اگر وارد فضای شدند و کار اجرا شده بود و خواستند کلکتور را اجرا کنند یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهند، این است که بروند داخل واحد یا اینکه زیربنا را از مالکان بپرسند که زیربنای شما چند متر است؟

به هر صورت زیربنای واحد را بدست بیاورید. اگر زیربنا بر اساس جدول هایی که قرار دادم همخوانی داشت؛ که عالی است و همان سایز را اجرا کنید. اما اگر همخوانی نداشت باید مطابق با آن جدول؛ سایز کنتور را تغییر بدهید. با این کار؛ سایز پشت کنتور تغییر پیدا می کند و به همین ترتیب سایز رگلاتور هم تغییر پیدا می کند. قبل از اینکه باعث آسیب بزرگی به مجری، پیمانکار و مهندس ناظر و مالک شود حتما این کار را انجام دهید.

با توجه به مطالبی که ارائه شد به این نتیجه رسیدیم؛ کمکی که این فایل می تواند به مهندسین ناظر، جوشکاران، پیمانکاران، مجریان و سازندگان یا مالکین ساختمانها کند شامل موارد زیر می باشد.
1- قبل از اجرای کار بتوانند سایزینگ کنتور، کلکتور و رگلاتور را صحیح اندازه گیری کنند که بعدا دچار مشکلات نشوند.
2- اگر پس از اجرای کار ، نَماکار یا بَنا یا هر کسی، لوله های گاز را دستخوش تغییر کرد بتوانیم از بهترین راه ممکن این مشکل را برطرف کنیم.

افرادی که در این حوزه کار می کنند استادکاران، مجریان و مهندسین ناظر و مهندسین طراح هستند که این فایل می تواند به آنها بسیار کمک کند و با عمل کردن به این فایل؛ کار آنها خیلی راحت پیش می رود.

شما مهمترین قسمت یک پروژه را بدون آزمون و خطا می توانید انجام دهید که شامل طراحی بهترین مسیر، انتخاب بهترین شرایط برای محل نصب کنتور گاز، برآورد سایزینگ لوله (رابط) کلکتور، برآورد سایزینگ کنتور، نصب کلکتور و برآورد سایزینگ رگلاتور است.

دوست عزیز این فایل یکی از قسمتهای بسیار کوچک دوره تخصصی قوانین اجرای تاسیسات فولادی (دوره آموزش لوله کشی گاز) است (بزودی منتشر می شود) که در آن مهمترین مباحث در حوزه تاسیسات فولادی توسط استاد احمدخانی آموزش داده شده است. در مورد مفاهیم این جلسه و موضوعات مربوط به آن و در مورد دوره تخصصی قوانین اجرای تاسیسات فولادی نظرات و سوالات تان را مطرح کنید.

با تشکر

منتظر دیدگاه ها و نظرات ارزشمندتان هستیم.

دانلود با کیفیت HD
پخش ویدئو
دانلود با کیفیت HD

محبوب‌ترین دیدگاه‌ها

User Avatar
کاربر: هادی احمدخانی

عضویت: 1754 روز

امتیاز دیدگاه: 15

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز اساسا ما همواره برای برآورد کل سایزینگ هر نوع پروژه ای همیشه دو قسمت داریم یک: سایزینگ لوله کشی گاز دو: سایزینگ کنتور، لوله رابط و ریگلاتور البته که در این مورد هم در این فایل و هم در دوره تخصصی قوانین اجرای تاسیسات فولادی مفصلا توضیح داده شده سایزینگ لوله کشی گاز تا قبل از کنتور گاز یک قانون دارد، آن هم طولانی ترین نقطه مصرف، از سر علمک و جمع کل مصرف آن واحد یا آپارتمان یا هر نوع ساختمانی هیچ تفاوتی در برآورد سایزینگ نمی کند چه کنتورها مشترک باشند چه مستقل باشند مطابق بند 17-4-10 در مورد سوال شما نسبت به محاسبه پروژه کاری که فرمودید یک ساختمان هفت طبقه , هفت واحد کنتور مشترک, که مصرف هر واحد 4،2 میباشد و جمع کل مصرف 29/4 میباشد, و طولانی ترین مسیر 60 متر میباشد. 1- سایز ورودی هر واحد چند میباشد ؟ سایز اصلی شما 1/2-2 اینچ و سایز ورودی هر واحد 1/4-1 اینچ می باشد. 2- آیا دورترین مسیر مبنای ورودی هر واحد می باشد یا طول مسیر هر واحد ؟ دوست عزیز توجه بفرمایید این یک اشتباه رایج و متداول بین مجریان و ناظرین و جوشکاران…

ادامه ... رفتن به دیدگاه
User Avatar
کاربر: محمدعلی بیگلری

عضویت: 132 روز

امتیاز دیدگاه: 10

سلام استاد برای شروع لوله کشی واحد اول باید از کجا شروع کنیم ؟ از کجا بفهمیم چه لوله های برای کجا استفاده میشه دوره ای برای این گذاشتین ؟ چه سایز لوله ها و کدام قسمت استفاده میشه ؟ و ؟چگونه متریال و اندازه گیری برای ساختمان انجام بدیم دوره ای برای هست ؟ و استاد برای جوشکاری لوله های فولادی نیازی هست برای پاس دوم کمی صبر کنیم ؟ برای اندازه گیری لوله در ارتفاع چه قوانینی دارد از کجا باید ارتفاع رو تشخیص بدیم ؟ برای شروع جوشکاری لوله های فولادی یک ساختمان 25واحدی ابتدا چگونه شروع کنیم گام به گام چه مرحله رو پپیش بریم ؟ و برای جوشکاری در منزل ابتدا از کدام قسمت شروع کنیم؟

ادامه ... رفتن به دیدگاه
User Avatar
کاربر: علی فیروزی

عضویت: 326 روز

امتیاز دیدگاه: 10

با سلام و احترام . جناب استاد احمدخانی عزیز من آموزش و کامل نگاه کردم . به چه نکات ریز و مهمی اشاره کردید و فرمول های محسابات و به زبان بسیار ساده و قابل فهم برای همه توضیح دادید . من لذت بردم و اینکه در حوزه کاری ما جوشکارا ها پیش قدم شدین و آموزش به این خوبی تهییه کرده اید از شما ممنونم . خدا خیرتون بده. منتظر آموزش های بعدی شما هستیم استاد

ادامه ... رفتن به دیدگاه
User Avatar
کاربر: هادی احمدخانی

عضویت: 1754 روز

امتیاز دیدگاه: 5

با سلام خدمت شما دوست عزیز سایز لوله های پر کاربرد در لوله کشی گاز به صورت اینچ و بازاری به شرح زیر می باشد نام بازاری سایز بر اساس اینچ لوله گازی 2 ۱/۲ اینچ : قطر خارجی حدوداً ۲۱٫۳ میلی متر. لوله گازی 2.5 ۳/۴ اینچ : قطر خارجی حدوداً ۲۶٫۷ میلی متر. لوله گازی3 ۱ اینچ : قطر خارجی حدوداً ۳۳٫۴ میلی متر. لوله گازی4 1.4- 1 اینچ : قطر خارجی حدوداً ۴۲٫۲ میلی متر. لوله گازی5 1.2- 1 اینچ : قطر خارجی حدوداً ۴۸٫۳ میلی متر. لوله گازی6 ۲ اینچ : قطر خارجی حدوداً ۶۰٫۳ میلی متر. لوله گازی7 1.2-2 اینچ : قطر خارجی حدوداً 73 میلی متر. لوله گازی8 3 اینچ : قطر خارجی حدوداً 88.9 میلی متر. لوله گازی10 4 اینچ : قطر خارجی حدوداً 114.3 میلی متر.

ادامه ... رفتن به دیدگاه
User Avatar
کاربر: هادی احمدخانی

عضویت: 1754 روز

امتیاز دیدگاه: 5

با سلام به شما دوست عزیز برای بست و نصب لوله های گاز روی کار باید از بست های گازی مطابق با استاندارد سازمان نظام مهندسی استفاده شود و برای لوله های زیر سقفی بسته به شرایط و جایگاهی که دارند باید تصمیم گیری کرد ولی در لوله کشی گاز روی کار نمی توان بیشتر از حد مجاز لوله زیر سقف عبور کند و در هر صورت باید مسیر لوله کشی تغییر کند که در مجموع توضیحات مربوط به آنها را در یک فایل ویدیویی روی سایت قرار خواهیم داد و اطلاع رسانی می شود

ادامه ... رفتن به دیدگاه

توجه

اگر می‌‌خواهید تجربیات خود را درباره موضوعات این فایل بنویسید، لازم است از اینجا ”حساب من ” وارد یا عضو سایت شوید .

با امتياز دادن به ديگر نظرات، آنها را محبوب كنيد

30 پاسخ

    1. پاسخ:

      Default Avatar

    1. پاسخ:

      Default Avatar

    1. پاسخ:

      Default Avatar

  1. Default Avatar

    1. پاسخ:

      Default Avatar

  2. Default Avatar

    1. پاسخ:

      1. Default Avatar

  3. Default Avatar

    1. پاسخ:

      Default Avatar

  4. Default Avatar

  5. Default Avatar

    1. پاسخ:

      Default Avatar

  6. Default Avatar

  7. Default Avatar

    1. پاسخ:

  8. Default Avatar

پاسخ به کاربر

توجه

اگر می‌‌خواهید تجربیات خود را درباره موضوعات این فایل بنویسید، لازم است از اینجا ”حساب من ” وارد یا عضو سایت شوید .

دلیل بازگشت وجه