language ar
language en-us
language fa
Logo

گروه تحقیقاتی هادی احمدخانی

مکان شما:

کانال رسمی تلگرام و صفحه اینستاگرام گروه تحقیقاتی هادی احمدخانی

نصب شیرهای اصلی و فرعی قطع کن گاز در ساختمان‌

در این فایل، یکی از مشکلات رایج بین سازندگان و مالکان ساختمانها و مجریان برای اجرا، و ناظرین برای طراحی و نظارت و تاییدیه محل قرار گیری شیر قطع کن در واحدهای آپارتمانی است که مورد بررسی قرار می گیرد.
یکی از اصول و مبانی اجرای لوله کشی گاز و به طور کل اجرای تاسیسات فولادی موقعیت و محل قرارگیری شیرهای اصلی و فرعی است که اهمیت بسیار زیادی در ایمنی ساختمان ساکنان آن دارد.

از آنجا که این مورد بسیار مهم است نظریات زیادی از افراد مختلف در سطوح مختلف در مورد آن دارند که گاها همدیگر را نقض می کنند و این اختلاف نظر همیشه باعث بروز مشکلات و اختلاف بین این سه دسته از افراد سازندگان و مالکان ساختمانها و مجریان برای اجرا و ناظرین برای نظارت و تاییدیه بوده و هست.

اما از آنجایی که خودم شخصا در این حوزه و حوزه های متفاوت شاهد بازخوردهای زیادی طی 35 سال فعالیت در حوزه تاسیسات فولادی بوده ام خیلی ساده تر و راحت تر نتیجه شیوه کار و عملکرد آن را درک می کنم. بنابراین راه حل هایی که داده می شود یک راه حل موقت نیست، بلکه یک راه حل مفید و دائمی است که باعث آرامش و پایداری رابطه بین این سه دسته است سازندگان و مالکان ساختمانها و مجریان برای اجرا و ناظرین برای نظارت و تاییدیه.

یک مثال همین پروژه است که در مورد آن توضیح دادم اما باید این موضوع را بدانیم که

طبق قوانین مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان وقتی قرار است که در یک واحد (ویلایی) و ( آپارتمان مسکونی، آپارتمان تجاری کوچک و متوسط و بزرگ)  شیر قطع کن گذاشته شود مهمترین شرط آن این است که

یک : داخل واحد باشد.

دو : در دسترس ساکنین آن واحد باشد.

سه : تحت هیچ شرایطی در وضعیتی قرار نگیرد که نتوان از آن استفاده کرد.

در ادامه بیشتر توضیح می دهم.

یکی از اصول مهم اجرای لوله کشی گاز و تاسیسات فولادی: اهمیت نصب شیرهای اصلی و فرعی قطع کن گاز در ساختمان‌ در ایمنی است.

لوله کشی گاز و تاسیسات فولادی یکی از اصول مهم در ساخت و ساز ساختمان‌هاست. محل و موقعیت قرارگیری شیرهای اصلی و فرعی در این تاسیسات، اهمیت بسیار زیادی در ایمنی ساختمان و ساکنان آن دارد.در این فایل به بررسی اهمیت محل قرارگیری شیرهای اصلی و فرعی و شیر مصرفی گاز سوزها در تاسیسات فولادی و لوله کشی گاز پرداخته شده و مهمترین شرایط محل نصب آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

اهمیت محل قرارگیری شیرها:

محل و موقعیت صحیح قرارگیری شیرهای اصلی و فرعی و شیر مصرفی گاز سوزها در تاسیسات فولادی و لوله کشی گاز، تأثیر چشمگیری در ایمنی ساختمان و ساکنان دارد.

۱. ایمنی ساختمان:

نصب شیرهای اصلی و فرعی در موقعیت صحیح، به عنوان اولین خط دفاعی در مقابل خطرات گاز، حوادث آتش‌سوزی و فاجعه‌های مشابه در ساختمان عمل می‌کند. در مواقع ضروری، امکان قطع گاز به سرعت و بدون مشکل اجرا می‌شود و این مسئله می‌تواند از انتشار حوادث ناخوشایند جلوگیری کند.

۲. دسترسی آسان:

شیرهای اصلی و فرعی و شیر مصرفی گاز سوزها باید در مکان‌هایی قرار گیرند که به آسانی توسط ساکنان و نگهدارندگان ساختمان در دسترس باشند. این امکان باعث می‌شود که در مواقع اضطراری، اقدامات لازم برای قطع گاز به سرعت انجام شود و خطرات کاهش یابد.

۳. عدم قرارگیری در وضعیت اشتباه:

شیرهای اصلی و فرعی باید تحت هیچ شرایطی در وضعیتی قرار نگیرند که امکان استفاده کردن از آن‌ها مختل شود. این به این معناست که باید از عوامل خارجی مانند آلودگی، زنگ زدگی، و آسیب‌های مکانیکی جلوگیری شود تا شیرها همیشه در وضعیت کاری صحیح باشند.

شرایط نصب شیرها:

طبق قوانین مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان، شیرهای قطع کن در واحدهای مسکونی و تجاری باید به شرایط زیر تطابق داشته باشند:

۱. داخل واحد:

شیر قطع کن باید در داخل واحد و نزدیک ترین مکان به درب اصلی واحد نصب شود، به منظور اطمینان از دسترسی آسان و سریع ساکنان به آن و عدم دسترسی دیگران به آن.

۲. در دسترس ساکنین:

شیر قطع کن باید در مکانی قرار گیرد که به آسانی دردسترس ساکنین باشد . این امکان از اهمیت بسیاری برخوردار است و در مواقع ضروری، اقدامات لازم برای قطع گاز به سرعت انجام شود.

۳. عدم قرارگیری در وضعیت ناقص:

شیر قطع کن واحدها در نزدیکترین موقعیت به درب اصلی واحد و در ارتفاع بین 170 تا 190 سانتیمتر از کف اصلی و هیچ کدام از شیرهای اصلی و فرعی و گاز سوزها نباید پشت درب یا در کابینت و یا در شرایطی قرار گیرد که دسترسی به آن مشکل باشد این شامل تمام شیرهای سیستم گاز رسانی می شود

نتیجه‌گیری:

محل و موقعیت قرارگیری شیرهای اصلی و فرعی و شیر مصرفی گاز سوزها در تاسیسات فولادی و لوله کشی گاز اهمیت بسیاری در ایمنی ساختمان و ساکنان دارد. اجرای صحیح این مبانی و ارتقاء ایمنی در مکان‌های مسکونی و تجاری از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید به دقت رعایت شوند تا خطرات به حداقل کاهش یابند و ساکنان در مواجهه با هر مسئله ای ایمن باشند.

اگر سازنده یا مالک با مهندس طراح و مهندس تاسیسات مکانیک و مجری تاسیسات لوله کشی گاز بر اساس مبحث 17ملی ساختمان به یک اتفاق نظر برسند هم کار آنها به سهولت پیش می رود و هم رابطه بین ایشان مخدوش نمی شود.

 بخش نظرات این فایل ، چهار دسته بندی است

پاسخ شما در این شکل دسته بندی به تمام دوستان و اعضای سایت در تمام کشور کمک بسیار زیادی می کند و باعث حل مسائل بین آنها می شود

1- مهندسین ناظر عزیز: بنویسید که چه مشکلاتی در پروژه ها با مالکین و سازندگان و مجریان و جوشکاران داشتند و دارند. 

2- مجریان عزیز: بنویسید که چه مشکلاتی در پروژه ها با مالکین و سازندگان و مهندسین ناظر و جوشکاران داشتند و دارند.

3- مالکان و سازندگان عزیز: بنویسید که چه مشکلاتی در پروژه ها با مهندسین ناظر و مجریان و جوشکاران داشتند و دارند.

4- جوشکاران و پیمانکاران: بنویسید که چه مشکلاتی در پروژه ها با مالکین و سازندگان و مجریان و مهندسین ناظر داشتند و دارند.

منتظر خواندن سوالات و دیدگاه های شما هستیم.

 

 

دانلود با کیفیت HD
پخش ویدئو
دانلود با کیفیت HD

محبوب‌ترین دیدگاه‌ها

User Avatar
کاربر: مجتبی سلامی

عضویت: 218 روز

امتیاز دیدگاه: 10

سلام دوست عزیز ،من از این دوره استفاده کردم قبل از تهیه این دوره من جوشکاری میکردم ولی بعد از دیدن آموزشهای استاد احمدخانی فهمیدم آموزشهای ایشون اصلا قابل مقایسه با هیچ آموزشی نیست چون بعد از این آموزشها علاوه بر یادگیری جوشکاری قوانین جوشکاری را هم یاد میگیری مثلا یکی از مهمترین موارد نسوزاندن قطعه ای که دارید جوشکاری میکنید که خیلی از کسانی که جوشکاری میکنن اطلاعی از این قوانین ندارن ،که با دیدن این اموزش ها با تمام قوانین درست، آشنا می شوید و مورد مهم تر اینکه که بعد از دیدن این اموزش ها توانایی این رو پیدا میکنید که جوشکاری روی هر سطح رو انجام بدهید چه سطوح صاف و چه سطوح دوار مثل لوله یعنی بعد از آموزشها شما توانایی انجام جوشکاری چه اسکلت فلزی ساختمان باشه چه در و پنجره سازی باشه و چه لوله کشی گاز و اسپرینکلر و... دارید

ادامه ... رفتن به دیدگاه
User Avatar
کاربر: یاسر رحیمی

عضویت: 217 روز

امتیاز دیدگاه: 5

سلام آیا کسی دوره آموزشی از استاد احمدخانی خریده که نتیجشو بهم بگه من یه جای دیگه هم پرسیدم کسی جوابمو نداد اگر دوستی آموزشهای ایشون را دیده بهم بگه ممنون میشم

ادامه ... رفتن به دیدگاه
User Avatar
کاربر: مجتبی سلامی

عضویت: 218 روز

امتیاز دیدگاه: 5

سلام استاد احمدخانی ممنون بابت اموزش یک سوال داشتم در این مورد ،اگر مالک بیاد تعهد بدهد که باز شو درب واحد به سمت شیر اصلی نباشه و در به شیر برخورد نداشته باشد آیا باز با مشکل روبه رو میشوند؟

ادامه ... رفتن به دیدگاه
User Avatar
کاربر: یاسر رحیمی

عضویت: 217 روز

امتیاز دیدگاه: 5

سلام آقای سلامی ممنونم که راهنمایی کردید برای خرید دوره من دوره آموزش جوشکاری استاد احمدخانی را خرید کردم و فکرش نمیکردم اینقدر راحت یاد یگیرم البته ممنونم از استاد که در نهایت سادگی ماهرانه آموزش دادن الان جلسه پنجم را شروع کردم خیلی خوشحالم از اینکه این دوره را خریدم خیلی جاها میگفتن بیا تا شش ماهه ما یادت میدیم ولی نمیتونستم برم چون باید جای دیگه سر کار میرفتم اما الان هم سر کارم میرم هم دارم آموزش میبینم آقای مهندس احمدخانی واقعا از شما ممنونم یه سوال آیا شما برای گواهی نامه درجه یک هم آموزش دارید ؟

ادامه ... رفتن به دیدگاه

توجه

اگر می‌‌خواهید تجربیات خود را درباره موضوعات این فایل بنویسید، لازم است از اینجا ”حساب من ” وارد یا عضو سایت شوید .

با امتياز دادن به ديگر نظرات، آنها را محبوب كنيد

4 پاسخ

    1. Default Avatar

        1. Default Avatar

پاسخ به کاربر

توجه

اگر می‌‌خواهید تجربیات خود را درباره موضوعات این فایل بنویسید، لازم است از اینجا ”حساب من ” وارد یا عضو سایت شوید .

دلیل بازگشت وجه